Klacht, compliment of suggestie?

 

Wij vinden het belangrijk dat u zich prettig voelt bij de zorg of service die u van ons ontvangt. Wij horen daarom graag of u tevreden bent of wellicht een klacht hebt. Uw suggestie of compliment deelt u misschien gemakkelijk dan een klacht of het gevoel van onvrede. Toch geeft dit ons inzicht in wat er goed gaat en wat we kunnen verbeteren. Hiermee kunnen we de kwaliteit van onze zorg en diensten blijven verhogen. Hieronder leest u meer over de kracht van een klacht en de verschillende mogelijkheden om deze onder onze aandacht te brengen.

De kracht van een klacht

Wij doen uiteraard ons best om u goede zorg of service te bieden. Toch kan het gebeuren dat u ergens ontevreden over bent. Deel dat gerust met ons, wij stellen dat zeer op prijs. We krijgen een kans om samen met u voor een oplossing van uw klacht te zorgen. 

1. Gesprek met betrokkenen

Heeft u een klacht? Ga dan vooral het gesprek aan met de betrokken medewerker of de leidinggevende van de afdeling. Vraag gerust een familielid bij het gesprek als u dat prettig vindt. Meestal kunt u een klacht op deze manier samen oplossen. U mag van alle medewerkers van Land van Horne een open, respectvolle en professionele houding verwachten. En een serieuze afhandeling van uw klacht.

 

2. Onafhankelijke klachtenfunctionaris

Lukt het niet om de klacht met de betrokkenen op te lossen of vind u het lastig om de klacht bespreekbaar te maken met de betrokkenen? Dan kunt u met een klacht ook terecht bij de klachtenfunctionaris. Deze persoon is onafhankelijk, respecteert uw privacy en heeft vooral een ondersteunende en bemiddelende rol om samen een passende oplossing te vinden. Klachtenfunctionaris Marlies Vissers is bereikbaar op dinsdag en donderdag tijdens kantooruren.

 

0631045780 emw.vissers@landvanhorne.nl

3. Regionale klachtencommissie

Komt u er niet uit met de betrokken medewerker of leidinggevende, al dan niet met de hulp van de klachtenfunctionaris, dan kunt u ook altijd terecht bij een onafhankelijke klachtencommissie. Land van Horne is aangesloten bij de (regionale) Klachtencommissie Cliënten. U kunt uw klacht (schriftelijk en voorzien van uw telefoonnummer) indienen bij:

 

Klachtencommissie cliënten
T.a.v. de ambtelijk secretaris
Postbus 4080
6080 AB HAELEN
klachtencommissieclienten@dezorggroep.nl

 

Zodra uw klacht ontvangen is, wordt telefonisch contact met u gezocht. De klachtencommissie brengt een advies uit aan de raad van bestuur van Land van Horne.

4. Klachtenregeling

Op basis van de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg heeft Land van Horne een klachtenregeling opgesteld voor de opvang, bemiddeling en behandeling van klachten van haar cliënten. Uitgangspunt van deze klachtenregeling is dat een zorgvuldige wijze van omgaan met en afhandelen van klachten bijdraagt aan de kwaliteit van de zorgverlening. De klachtenregeling vindt u hier.

5. Andere externe instanties

U kunt zich richten tot een ander orgaan dat bevoegd is tot (ondersteuning bij) klachtenbehandeling. Bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor zorginstellingen, de Inspectie voor de Gezondheidszorg, het medische tuchtcollege of de civiel- of strafrechter.

Komt u er na alle bovenstaande stappen samen nog niet uit, dan kunt u contact opnemen met het Landelijk Meldpunt Zorg (onderdeel van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd). Zij lossen het probleem niet op, maar helpen je wel om andere manieren te zoeken om je probleem op te lossen.

 

Postbus 2115
3500 GC Utrecht
www.landelijkmeldpuntzorg.nl

Lukt het niet om de klacht op te lossen of bent u het niet eens met het advies van de klachtencommissie eens, dan is er sprake van een geschil. In dat geval kunt u in beroep gaan bij de geschillencommissie.

 

Postbus 90600
2509 LP den Haag
070 310 53 10
www.degeschillencommissie.nl

Het indienen van een klacht in het kader van de Wet zorg en dwang

Heeft u een klacht over onvrijwillige zorg zoals beschreven in de Wet zorg en dwang (Wzd) dan kunt u deze als eerste laagdrempelig bespreken met de zorgcoördinator. Wilt u meer ondersteuning dan kunt u terecht bij Christel Forschelen. Zij is een onafhankelijke externe cliëntenvertrouwenspersoon van Adviespunt Zorgbelang. Samen kijkt u naar wat u wilt bereiken en hoe u dat kunt doen. Zij is te bereiken via 088 929 40 99 of cvp@burgerkrachtlimburg.nl.

 

Een klacht die betrekking heeft op het toepassen van onvrijwillige zorg kunt u alleen indienen bij de onafhankelijke KlachtenCommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ), waarbij Land van Horne is aangesloten. De KCOZ doet een bindende uitspraak over klachten en kan de klager een schadevergoeding toekennen. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website www.kcoz.nl.

 

Wzd-klachten kunt u per post of mail indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie. Zij stuurt uw klacht vervolgens door naar de KCOZ. Dit zijn de contactgegevens:

 

Klachtencommissie cliënten
T.a.v. de ambtelijk secretaris
Postbus 4080
6080 AB HAELEN 

klachtencommissieclienten@dezorggroep.nl

Compliment of suggestie

Natuurlijk lezen of horen wij het ook heel graag als u tevreden bent of een suggestie heeft. 
U kunt deze doorgeven aan één van onze medewerkers of via info@landvanhorne.nl.