Waardevolle gesprekken met ‘Ruimte voor Zorg’
Land van Horne hecht waarde aan het bieden van goede, veilige en passende zorg. Maar hoe weten we dat we doen wat het beste is voor u als cliënt? Vaak maken we een inschatting op basis van onze ervaring, maar toch is het is belangrijk om die inschattingen te toetsen. Een manier om dit te doen is de methode ‘Ruimte voor Zorg’. Verpleegkundige Esmee Moonen en cliëntenraadslid Tillie Broods zijn bekend met deze methode en hebben deze als meerdere keren in de praktijk toegepast. Zij delen hun ervaring.
Wat is Ruimte voor Zorg?
Tillie legt uit: “Ruimte voor Zorg is een methode om de kwaliteit van zorg te meten vanuit het perspectief van de cliënt. Een interviewer vraagt de cliënt hoe hij de zorg ervaart. Vervolgens voert de interviewer gesprekken met een naaste van de cliënt en daarna met een van de zorgverleners. Aan hen vraagt de interviewer hoe zij denken dat de cliënt de zorg ervaart. Zo ontstaat een compleet beeld van de zorgervaring.”
Wat zijn jullie ervaringen?
Tillie vervolgt: “De methode brengt in kaart waar je staat. Soms denk je dat je de dingen goed doet, maar is dat ook echt zo? Als interviewer vraag je onder andere wat er nodig is om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Vaak blijkt dat juist de basale momenten het belangrijkst zijn, zoals een persoonlijk gesprek of een goede maaltijd.” Esmee voegt toe: “Voor mij is het waardevol om met cliënten te praten over hun wensen en normen. Zo kom ik er soms achter dat wat ik als goede zorg beschouw, niet altijd is waar de cliënt naar zoekt.”