Ontdek de voordelen van beeldzorg
Wist u dat wij thuiszorg kunnen bieden zonder dat we bij u langs hoeven te komen? Dit doen we via beeldzorg, een vorm van zorgverlening waarbij u via een beeldscherm contact hebt met uw zorgverlener. Projectleider Monique Joosten en beeldzorgverleners Hannie Smolenaers-de Leng en Marlien Schroijen-Didderiens vertellen over beeldzorg en de voordelen.
Wat is beeldzorg en hoe werkt het?
Monique: “Beeldzorg is een moderne en warme vorm van zorg waarmee we thuiszorg verlenen via een beeldscherm. U krijgt van ons een speciale tablet in bruikleen waarmee u gemakkelijk kunt beeldbellen. Uw zorgverlener belt op een afgesproken tijdstip naar uw tablet om de zorg te verlenen via beeldbellen.”
Wat voor zorg wordt via beeldzorg verleend?
Monique: “Beeldzorg kan helpen bij toezicht op het innemen van medicijnen, ondersteuning bij stomazorg, toezicht op het toedienen van insuline, maar ook bij het aansluiten van een nachtzak voor een katheter en voor sociale controle. Beeldzorg kan zorgmomenten vervangen die door uzelf worden uitgevoerd maar waarvoor onze collega’s nu bij u langskomen.”
Wat zijn de voordelen?
Hannie: “Beeldzorg bevordert uw zelfredzaamheid waardoor u langer zelfstandig thuis kunt wonen met de veiligheid van een zorgverlener die op afstand met u meekijkt. Het is fijn dat het tijdstip van het digitale zorgmoment vast staat. We hebben geen vertraging door reistijd, parkeren of uitloop. Daarnaast hoeft u niet thuis te blijven voor het zorgmoment. U kunt de tablet ook buitenshuis of op vakantie gebruiken voor beeldzorg. Naast beeldbellen met uw zorgverleners kunt u de tablet ook gebruiken om met familie te bellen, afspraken bij te houden, spelletjes te spelen en te kienen. Wij leggen thuis uit hoe beeldbellen via de tablet werkt. Het apparaat is makkelijk in gebruik en u kunt geen fouten maken.”
Positieve reacties
Hannie en Marlien zijn erg enthousiast over beeldzorg. Hannie: “Het is een mooie oplossing. We kunnen meer cliënten helpen doordat we reis- en parkeertijd besparen.” Marlien vult aan: “We leren cliënten ook goed kennen via beeldzorg. Als we iets afwijkends zien, kunnen we vragen of een collega’s toch even langsgaat.”
Ook de eerste cliënten die gebruikmaken van beeldzorg zijn positief. Marlien: “Ze vinden de vaste belmomenten fijn. De een wil een korte digitale controle. Even de check of het alarm om is, het hoorapparaat in zit en het douchen goed is gegaan. Waar de ander graag een wat uitgebreider praatje maakt. En dat is allemaal goed. Het loopt en iedereen kan overweg met de tablet na de uitleg.”
Meer informatie
Wilt u meer informatie over beeldzorg bij Land van Horne? Neem dan contact op met onze Cliëntenservicedienst via 0900 333 55 55.