Nieuwe voorzitter en vicevoorzitter voor de centrale cliëntenraad
Met trots kondigen we aan dat Tillie Broods per 2 december is benoemd tot de nieuwe voorzitter van de centrale cliëntenraad (CCR) van Land van Horne. Samen met de nieuwe vicevoorzitter, Loek Kurvers, vertelt ze over het nieuwe jaarplan van de CCR.
Tillie is geen onbekende binnen onze organisatie; ze was al lid van de CCR en de lokale cliëntenraad (LCR) van Hushoven en heeft zich altijd met veel enthousiasme ingezet voor de belangen van onze cliënten. "Ik heb er heel veel zin in," vertelt Tillie. "Met een nieuwe groep mensen komt er weer een hele andere sfeer en nieuwe ideeën. Dat inspireert en motiveert mij enorm."
Naast Tillie is Loek Kurvers benoemd tot vicevoorzitter. Loek is sinds augustus lid van de CCR. "Tillie bood aan om voorzitter te worden en dat werd unaniem door de CCR gedragen. De keuze om het voorzitterschap op te pakken voor de keren dat zij er niet is, was voor mij snel gemaakt," aldus Loek.
Plannen voor de Toekomst
De cliëntenraad heeft ambitieuze plannen voor de komende tijd. Een van de belangrijkste doelen is het creëren van meer diepgang in hun werkzaamheden. "We zijn bezig met het opstellen van een jaarplan voor de CCR, iets wat we de afgelopen jaren niet hadden. Dit jaarplan helpt ons om gericht te werken aan de zaken die wij belangrijk vinden voor onze cliënten, zoals kwaliteit van zorg en veiligheid," legt Tillie uit.
De CCR wil zich gaan richten op 6 focuspunten: kwaliteit & veiligheid, het nieuwe cliëntproces, de verbinding tussen de LCR en de CCR, samenwerking in de keten, de planning & control cyclus en digitalisering & AI. “Als ik kijk naar wat wij het belangrijkst vinden voor onze cliënten dan is dat de kwaliteit van zorg en veiligheid. Er zijn momenteel veel ontwikkelingen gaande,” vertelt Tillie. “Zo wordt het gehele cliëntproces, van aanmelding voor zorg tot en met overlijden of overplaatsing, onder de loep genomen en wordt er gekeken naar wat familie, naasten en vrijwilligers in de zorg kunnen betekenen. Wij worden als CCR bij dit soort projecten betrokken en dat is heel fijn van Land van Horne. Deze projecten betekenen namelijk wel iets voor cliënten. Zij zijn degenen die het gaan ervaren en dan is het fijn dat wij daar, als cliëntenraad binnen een project, extra de focus op hebben.”
We gaan het samen doen
De verbinding tussen de lokale raden en de centrale raad is ook een belangrijk speerpunt. “We moeten gevoed worden door de praktijk en de LCR weet als geen ander wat er speelt op de locaties. We vinden het belangrijk om feedback te krijgen over hoe het gaat in de organisatie, zowel positief als negatief. Dit helpt ons om een goed beeld te krijgen van de ervaringen van cliënten," vertelt Tillie. “De cliëntenraad is niet bedoelt voor individuele klachten, daarvoor is de klachtenprocedure. Maar als u merkt dat er in de zorg of op uw locatie iets schuurt in bepaalde processen. Meldt dit dan bij de lokale raad,” vult Loek aan.
De cliëntenraad kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. We hopen dat we samen met u kunnen blijven werken aan een betere zorgomgeving.