Digitale hulpmiddelen in de zorg
In de zorg gebruiken we steeds meer digitale hulpmiddelen. Hans Keersmaekers, manager IA&Z, vertelt waarom we niet meer om digitale hulpmiddelen in de zorg heen kunnen en hoe we ze bij Land van Horne willen inzetten.
Waarom gebruiken we meer digitale hulpmiddelen in de zorg?
“We staan in Nederland voor een uitdaging. Er zijn steeds meer ouderen die zorg nodig hebben, maar we hebben niet meer zorgmedewerkers. Daarom moeten we de zorg anders organiseren. Met digitale hulmiddelen kunnen we de zorg beter organiseren en werkdruk wegnemen. Denk aan automatische medicijndispensers, zorgrobots en zorg via beeldbellen. Deze hulpmiddelen helpen cliënten zelfstandig te blijven en maken het werk van onze collega’s makkelijker. Zo kunnen we meer mensen helpen met hetzelfde aantal zorgmedewerkers.”
Hoe kijkt Land van Horne naar digitale ontwikkelingen?
“Er gaat veel veranderen in de zorg. We willen cliënten en medewerkers zo goed mogelijk ondersteunen met digitale hulpmiddelen. Daarom hebben we een plan gemaakt waarin we duidelijke keuzes maken voor de komende vijf jaar. We kiezen voor technologie die al goed werkt bij andere zorgorganisaties in Nederland. Zo hoeven we minder te experimenten en kunnen cliënten en medewerkers sneller profiteren van de voordelen. We kiezen ook voor digitale hulpmiddelen die gemakkelijk te gebruiken zijn, zodat cliënten ze zelf kunnen bedienen. Zo behouden zij hun zelfstandigheid en hoeven we geen extra medewerkers aan te nemen om de hulpmiddelen te beheren. Ons plan laat ook zien hoe programma’s, technologieën en apparaten zich de komende jaren ontwikkelen. Kunstmatige intelligentie (AI) gaat de administratieve taken van onze collega's enorm verminderen. Deze slimme computertechniek maakt verslagen, geeft de laatste nieuwtjes over cliënten en adviseert welke hulpmiddelen we kunnen gebruiken. We gaan op digitaal vlak dus ook volop aan de slag voor toekomstbestendige ouderenzorg. En daarbij betrekken we natuurlijk cliënten en medewerkers.”